Rotvallista keskelle – kolumni Tamperelainen- lehdessä syyskuussa 2018

Tampere3-prosessin osalta on puhuttu paljon brändin rakentamisesta. Matkan varrella on ollut monenlaista työpajaa ja kokousta, joissa on suunniteltu uuden yliopiston brändiä. Sen yksi osa, visuaalinen ilme, julkistettiin huhtikuussa. Itse pidän tuosta ilmeestä kuvineen ja väreineen, vaikka nopeasti katsoen logon ihmiskasvot hieman muistuttavatkin teknologiajätti LG:n logoa. Anatomina voisin tietysti lausua logon kasvoista enemmänkin, mutta siinähän on kyse taiteellisesta näkemyksestä eikä anatomian oppikirjan kuvasta. Siispä suutari pysyy nyt lestissään.
Kielitoimisto määrittelee brändin seuraavasti: ”tuote(merkki), yritys, henkilö tms., jolle on markkinoinnin yms. avulla luotu tai syntynyt laaja (myönteinen) tunnettuus”. Forbesin listan mukaan maailman kymmenen arvokkainta brändiä ovat: Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon, Coca-Cola, Samsung, Disney, Toyota ja AT&T. Sadan arvokkaimman brändin joukossa on yrityksiä autojen valmistajista lastenvaippojen ja hammastahnan valmistajiin, muttei yhtään yliopistoa. Yliopistoilla on omat brändilistansa eli yliopistovertailut, joita julkaistaan muutaman kuukauden välein. Näillä listoilla kärkipaikkoja pitävät tunnetut huippuyliopistot eli esimerkiksi Oxford, Cambridge, Stanford, Massachusetts Institute of Technology, Harvard, Caltech jne. Suomalaisista yliopistoista vain Helsingin yliopisto on toistuvasti sadan parhaan joukossa. Tamperelaiset yliopistot sijoittuvat tyypillisesti sijoille 200-600 vertailusta ja kriteereistä riippuen. Tulos kertoo mm. yliopistojemme kansainvälisen tunnettuuden tasosta.
Mikä sitten on Tampereen yliopiston kuva ja tunnettuus yhteisömme ulkopuolella? Itse tulin valituksi Tampereen yliopiston professorin tehtävään vuoden 2002 alusta. Minulle Tampere oli tuossa vaiheessa varsin tuntematon kaupunki – en ollut käynyt Tampereen ohitustietä lähempänä, ennen kuin tulin tehtäväntäyttöön liittyvään haastatteluun kesällä 2001. En tiennyt mitä Rotvalli tarkoittaa puhumattakaan siitä, että olisin osannut käyttää Moro-tervehdystä asianmukaisesti. Nuokin yksityiskohdat olen oppinut vähitellen – ainakin osittain. Tampereen yliopisto on muuttunut näiden liki kahdenkymmenen vuoden aikana paljon positiiviseen suuntaan. Se on tullut tunnetummaksi sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Opiskelijat ja tutkijat hakeutuvat Tampereelle, koska se on monella tavalla upea kaupunki ja yliopisto on monipuolisten mahdollisuuksien yliopisto.
Uuden yliopiston käynnistyessä on uusien mahdollisuuksien aika myös hyvän brändin rakentamisessa. Uuden yliopiston slogan on ”Ihminen ratkaisee”. Eiköhän siihen tarvita kuitenkin enemmän kuin yksi ihminen? Itse luen tuon mainoslauseen monikossa: ihmiset. Näin koko laaja yliopistoyhteisömme ja myös ympäröivä yhteiskunta, ratkaisevat millainen uusi yliopisto Tampereelle lopulta syntyy ja millainen sen brändi on.

Posted in Kirjoitukset and tagged , , , , .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *